زباله دانی تاریخی جزیره هرمز!

آبنما کار: انگار هنوز مسئولان جزیره ی سرخ هرمز نمی دانند فقط خاکِ چند رنگ جزیره نیست که باید حفظ شود، بلکه مهم تر، بناهای تاریخی باقی مانده از گذشتگان و حتی استعمارگران دوره های پیشین در این جزیره هم از اهمیت خاصی برخوردارند؛ نه این که به راحتی به مکان دفن زباله، آواربرداری و نخاله های ساختمانی و هر اتفاق دیگری تبدیل شوند، جز حفاظت!

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، هر چند هنوز مسئولان شورای شهر و میراث فرهنگی جزیره هرمز از پسِ شوهای رنگین کمانی اجتماعی جزیره برنیامده اند، اما به این هم فکر نمی کنند که روزی با این همه اسراف در ریخت و پاشِ خاک رنگینِ جزیره، بالاخره برای بخشِ درآمدزای خاکی که به مرور از بین می رود، چه چیز را باید جایگزین کنند؟

خانه و بازار «زعفرانی ها»، «قصر بی بی»، آب انبار «دو خواهر»، گنبد «حضرت خضر»، خانه «جری پولاک»، پاسگاه قدیم و اصلا بدتر از همه «قلعه پرتغالی ها» که خیلی ها جزیره را اصلا به خاطر این قلعه شناختند! قلعه ای که آنرا یکی از ارزشمندترین بناهای جزیره می نامند و حتی از توریستهایی که قصد بازدید از آنرا دارند هم هزینه دریافت می کنند، اما برپایه حقوق اولیه ی گردشگران برای توجه به بناهای تاریخی و مناسب بودن فضا برای بازدید آنها، به نظر نمی رسد حتی این قلعه چنین مواردی را رعایت کرده باشد.

امید ابراهیمی فعال میراث فرهنگی که برای ورود به قلعه هرمز هم نخست با مشکلاتی مواجه شده بود، به خبرنگار ایسنا می گوید: به نظر نمی رسد قلعه پرتغالی های جزیره دست کم در چند سال قبل مورد مرمت قرار گرفته باشد، به نظر می رسید فقط حدود ۷۰ درصد قلعه در وضعیت سالم و مناسبی قرار داشتند.

او با اشاره به ساخت وسازهای مختلف و تولید مشاغل مختلف در اطراف قلعه پرتغالی ها اظهار می کند: به نظر می آید «حریم» در محدوده ی قلعه اصلا معنایی ندارد، اگر هم تعیین حریم برای این محوطه ی تاریخی انجام شده باشد، شاید اصلا مسئولان قلعه و میراث فرهنگی جزیره از آن اطلاعی ندارند. دور تا دور قلعه یکسری ساخت وساز انجام شده است، دیواری روی جداره اصلی قلعه پرتغالی ها ساخته اند و از جانب دیگر برخورد چندان مناسبی با گردشگران ندارند.

وی ادامه می دهد: دور دیوارهای قلعه و حتی در بخش هایی از قلعه که زیاد در چشم نیستند، حدودا به زباله دانی تبدیل گشته است.

در طول دست کم یک سال گذشته، دوستداران میراث فرهنگی و برخی هنرمندان در تماس با خبرگزاری ایسنا از وضعیت نامناسب قلعه پرتغالی ها و برخی بناهای تاریخی این جزیره ابراز نگرانی کرده و نسبت به تخریب قریب الوقوع آنها مانند خانه «جری پولاک» اخطار داده اند، اما تابحال هیچ توجهی نسبت به این ابراز نگرانی ها وجود نداشته است.