ثبت نام یک میلیون نفر برای اربعین، توقف ثبت نام در هفته اول آبان

آبنما کار: دبیر کمیته اعزام ستاد اربعین از نزدیک شدن شمار ثبت نام کنندگان پیاده روی اربعین به مرز یک میلیون نفر اطلاع داد و اظهار داشت: ثبت نام در سامانه سماح چهار روز مانده به اربعین متوقف می گردد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مرتضی آقایی ـ مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات ـ اظهار نمود: آمار ثبت نام کنندگان از ۹۲۵ هزار نفر عبور کرده و استقبال زائران در سه روز اخیر به شدت رشد داشته است.
دبیر کمیته اعزام ستاد اربعین حسینی با بیان این که امیدواریم همزمان با رشدی که در سامانه سماح اتفاق می افتد، دریافت روادیدها را به همین تناسب انجام دهیم، به رفع اشکال صدور روادید در شیراز اشاره نمود و اضافه کرد: مشکلی به وجود آمده بود که با اقدامات مثبت سفارت کشور عراق برطرف شده و بزودی اوضاع خوبی در شیراز عادی می گردد. کمترین نگرانی را درباره روادید متقاضیان این منطقه داریم.
وی همینطور درباره افزایش مدت زمان صدور روادید در تهران از سه روز به چهار روز، توضیح داد: با عنایت به حجم زیاد ثبت نام کنندگان طی دو روز گذشته در تهران، صدور روادید هم از سه روز بیشتر زمان برد. تلاش می نماییم به شرایط قبل برگردیم.
دبیر کمیته اعزام ستاد اربعین اضافه کرد: در چهار روز اخیر حدودا روزانه ۱۳۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند، به همین خاطر سفارت در روز اول نتوانست همکاری لازم را داشته باشد. الان این اهتمام در سفارت عراق بوجود آمده است و شبانه روزی، کار درحال انجام است. امیدواریم متناسب با وضعیت ثبت نام بتوانیم دریافت روادید را انجام دهیم و صدور روادید ۷۲ ساعت را تا آخر عملیات داشته باشیم.
به گفته آقایی، عملیات صدور روادید چهار روز مانده به اربعین متوقف می گردد.
او در این باره توضیح داد: چهار روز مانده به اربعین سامانه سماح را غیرفعال می نماییم تا ورودی نداشته باشد و صرفا افرادی که قبلا ثبت نام کردند ویزایشان را دریافت نمایند.
دبیر کمیته اعزام ستاد اربعین حسینی که در رادیو اربعین سخن می گفت، به نحوه درخواست و ثبت نام اتباع افاغنه در ایران برای صور رواید پرداخت و اظهار داشت: این دسته از عزیزان باید برای ثبت نام، ابتدا به دفاتر کفالت اتباع خارجی رفته و با اثر انگشتی که آنجا دریافت می کنند، هویت بندی شوند. آن دسته از افرادی که دارای دفترچه هستند، پس از هویت سنجی اطلاعاتشان توسط دفاتر کفالت اتباع، وارد سامانه سماح می گردد و با پرداخت هزینه های مربوطه عملیات دریافت روادیدشان آغاز می گردد.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات اضافه کرد: آن دسته از اتباعی که فاقد دفترچه هستند، اطلاعاتشان با استفاده از دفاتر کفالت برای اداره اتباع به اداره گذرنامه ارسال می گردد تا دفترچه هایشان صادر شود و بعد مرحله بعدی که ثبت در سامانه سماح و دریافت روادید است، برایشان انجام می گردد.
آقایی همینطور اظهار داشت: آن دسته از عزیزانی که خانگی در سامانه سماح ثبت نام می کنند هرچه سریع تر مدارک مربوطه را به دفاتر زیارتی تحویل دهند تا عملیات دریافت روادیدشان صورت گیرد تا زمانی که این اتفاق نیفتد سازمان حج نمی تواند برای دریافت روادید این افراد اقدام نماید.