گالری نگر میزبانی می کند؛ حراج تابلوهای نقاشیخط و خطاطی، بالاترین قیمت ۱۰ میلیون است

آبنما کار: نمایشگاه حراج آثار استادان و هنرمندان خوشنویسی و نقاشیخط شامل ۴۳ اثر از ۴۳ هنرمند از جمعه ۲۰ مهرماه در گالری نگر شروع شد.

شادی طلایی که بعنوان نمایشگاه گردان در حراجی آثار استادان و هنرمندان خوشنویسی و نقاشیخط همکاری دارد به خبرنگار مهر اظهار داشت: گالری نگر به مناسبت هفته خوشنویسی، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط را با هدف تولید دلگرمی برای هنرمندان این حوزه برگزار کرده است.
وی اضافه کرد: اینکه حمایت ها فقط از هنرمندان بزرگ و درجه یک انجام می گردد موضوعی است که سبب دلسردی و کم کار شدن کسانی شده که در حوزه خوشنویسی و نقاشیخط کمتر فعالیت نموده اند یا کمتر شناخته شده اند ولی گالری نگر با برگزاری این نمایشگاه و حراج می خواهد در بخش فروش آثار خوشنویسی و نقاشیخط فعال باشد و با تولید تنوع هم از تعداد بیشتری هنرمند حمایت کند و هم پاسخگوی نیاز مخاطب باشد.
طلایی درباره نحوه چیدمان آثار این نمایشگاه اظهار نمود: چیدمان کارها بسیار متفاوت با دیگر نمایشگاه ها است چونکه در این نمایشگاه ۴۲ تابلوی خوشنویسی و نقاشیخط تمام دیوارها را پوشانده است.
وی با اشاره به اینکه کوچکترین آثار ارائه شده در این نمایشگاه ابعاد ۲۰*۲۰ دارد و بزرگترین تابلوها ۱۲۰ سانتی متر است، درباره دیگر خصوصیت های این نمایشگاه اظهار داشت: در این نمایشگاه آثار استادانی که سابقه کار بسیار زیادی دارند در کنار کارهای هنرمندانی که سابقه کمتری دارند قرار گرفته تا هم مایه دلگرمی برای هنرمندان جوان تر باشد و راهی برای پیشرفت فراهم گردد و هم کارهای خوب با کارهای خیلی خوب مقایسه شوند و افراد بتوانند سطح کیفی آثار هنری خویش را ارتقا دهند.
این نمایشگاه گردان درباره اینکه در حراجی و نمایشگاه گالری نگر چه برنامه ای برای جذب بازدیدکننده و فروش بیشتر در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: یکی از علل انتخاب کارهای کوچک، جذب مخاطبان عام آثار هنری است و از جانب دیگر از مجموعه دارانی که در حوزه خوشنویسی و نقاشیخط فعالیت می نمایند هم دعوت کرده ایم تا در این حراجی شرکت نمایند و کارهای بزرگی را که در معرض دید قرار گرفته، خریداری کنند.

طلایی درباره نحوه قیمت گذاری آثار این حراجی تشریح کرد: ما در این حراجی تلاش کرده ایم با رعایت قانون حراج که فقط با هدف دستیابی به فروش بیشتر انجام می شود، قیمت گذاری آثار را انجام دهیم درنتیجه پایین ترین قیمت تابلوها ۷۵۰ هزار تومان و بالاترین قیمت ۱۰ میلیون تومان است. ما در این حراجی قیمت گذاری چندان بالایی نداشته ایم چون سایز آثار هم خیلی بزرگ نیست بلکه طبق نمایشگاه های گروهی و انفرادی که هنرمندان داشته اند یکسری قیمت ها اعلام شده و ما به نسبت وضعیت بازار و کار هنرمند که طبق تجربه، متریال، ابعاد و تکنیک های استفاده شده در آثار است، قیمت گذاری را انجام داده ایم.
وی افزود: هنرمندان این نمایشگاه بنام و معروف هستند اما حمایت نشده اند. شرت کنندگان در این نمایشگاه به دنبال جمع کردن رزومه نیستند بلکه به پول آثارشان نیاز دارند. ما برای فروش بیشتر آثار کوچک را انتخاب کرده ایم و از جانب دیگر هم هنرمندان با شکستن قیمت آثارشان تلاش در فروش زودتر تابلوهای خوشنویسی و نقاشیخط دارند.
طلایی درباره تاثیر قیمت دلار بر قیمت گذاری آثار این حراجی بیان کرد: در بازار هنرهای تجسمی قیمت دلار هیچ تاثیری نداشته است یعنی کاری که سال قبل ۴ میلیون تومان بوده امسال هم همین قیمت است و حتی در جاهایی مجموعه داران با بهای پایین تری آن اثر را خریداری می کنند و همان را در اروپا و آمریکا به قیمت بالاتری می فروشند. بالا نرفتن قیمت ها به این دلیل است که وقتی مخاطب عام می خواهد اثری را خریداری کند حاضر نیست هزینه چندانی برای یک تابلوی نقاشی تقبل کند و مجموعه دار هم که می داند هنرمند برای امرار معاش به پول حاصل از فروش تابلوهایش نیاز دارد، از تنگنای بوجود آمده اقتصادی استفاده می نماید و با بهای کمتری اثر هنری را می خرد.
طلایی در انتها سخنانش به برنامه هایی برای فروش آثار هنری در بازارهای خارجی اشاره نمود و اجرای آنها را منوط به همکاری بخش خصوصی یا نهادی بعنوان اسپانسر دانست و اظهار داشت: نقاشیخط در کشورهای عربی و آسیای شرقی مخاطب و فروش خیلی بالایی دارد ازاین رو اگر حامی وجود داشته باشد، اتفاق های خوبی روی خواهد داد.
نمایشگاه و حراج آثار هنرمندان خوشنویسی و نقاشیخط تا ۲۶ مهرماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری نگر واقع در قیطریه، خیابان روشنایی، ضلع جنوبی پارک، کوچه دلارام، پلاک ۳۳ برپاست.