تحلیل مهر بر یک گزارش مالی؛ موسسه هنرمندان پیشکسوت و هزینه ۲ و شش دهم میلیاردی در ردیف های تکراری

آبنما کار: گزارش مالی موسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ۱۳۹۶ در حالی منتشر گردید که برخی سرفصل های آن، شرح وظایف و سازوکار هزینه ای این موسسه را با ابهاماتی مواجه کرده است.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خبری اعلام نمود: در ادامه روند شفاف سازی عملکرد مالی نهادهای زیرمجموعه، گزارش موسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ۱۳۹۶ منتشر گردید.
فایل گزارش مالی موسسه هنرمندان پیشکسوت در سال ۹۶ را اینجا بخوانید.
با نگاهی اجمالی به گزارش ارائه شده یکی از نخستین نکاتی که جلب توجه می کند ساخت ۳۲ مستند درباره زندگی پیشکسوتان هنر است که ابتدا به ساکن با این پرسش مواجه می گردد که ساخت مستند از زندگی بزرگان هنر بر چه اساس برعهده موسسه هنرمندان پیشکسوت گذاشته شده است در حالیکه یکی دیگر از بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یعنی سازمان سینمایی دارای زیرمجموعه تخصصی تولید فیلم مستند است و این بودجه می تواند به صورت حرفه ای در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هزینه شود کمااینکه تولید مستندهای پرتره درباره چهره های شاخص عرصه های مختلف، یک روال مرسوم در این مجموعه بوده است.
حال باید لزوم و دلیل ساخت این تعداد مستند با هزینه مجموع ۸۶ میلیون تومانی در موسسه هنرمندان پیشکسوت تبیین و تشریح شود. به خصوص که در جدول ارسالی، اشاره ای به طرف های قرارداد و مستندسازانی که برای این آثار مبالغی را دریافت کرده اند نشده است و ارقام درج شده برای ساخت این آثار هم با استاندارد هزینه تولید مستند در کشور نسبت منطقی ندارد.
از دیگر نکات غیرشفاف در این جدول، تکرار برخی ردیف ها مانند «همایش ها-گردهمایی ها-برنامه ها- تولدهای هنرمندان پیشکسوت» (با هزینه ۳۴۱ میلیون ریال)، «تکریم گروهی هنرمندان پیشکسوت به مناسبت سالروز تولد(جشن تولد)» (با هزینه ۲۱۶۰ میلیون ریال) و «دیدارها و بازدیدهای گروهی هنرمندان پیشکسوت(خرید گل و شیرینی و میوه و…)» (با هزینه ۲۸۶ میلیون ریال) است؛ ردیف هایی که به نظر می آید از نظر اجرایی تفاوتی با یکدیگر ندارند و عناوین شان بیشتر بازی با کلمات به نظر می آید در نتیجه تخصیص بودجه مجزا به هر کدام از این سرفصل ها نیاز به شفاف سازی و توضیحات تکمیلی دارد.
مضاف بر این سه ردیف مشخص، ردیف های دیگری مانند «ششمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت در تبریز» (با هزینه ۳۶۹۱ میلیون ریال)، «هفتمین همایش سراسری هنرمندان پیشکسوت در کیش» (با هزینه ۳۷۴۳ میلیون ریال) و یا «هزینه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت (انفرادی)» (با هزینه ۳۶۳ میلیون ریال) هم به نظر می آید می توانست در ذیل همان ردیف «همایش ها-گردهمایی ها-برنامه ها- تولدهای هنرمندان پیشکسوت» لحاظ شود. هرچند تفاوت قابل توجه هزینه ها در این سرفصل ها احتمال خوشبینانه «بی دقتی در درج عناوین ردیف های هزینه ای» را هم تقویت می کند.
همین ابهام درباره ردیف های دیگری مانند «پذیرایی و ایاب و ذهاب رفت و آمد هنرمندان حمل و نقل و…» (با هزینه ۵۸۴ میلیون ریال) هم قابل طرح است؛ هزینه ای که به مصادیق آن اشاره ای نشده و عبارت درنظر گرفته شده برای آن هم بیشتر تکرار مکرر کلمات با مفاهیم مشابه است.
درباره ردیف های «کمک هزینه های مستمر (معیشتی-مسکن و…) به هنرمندان پیشکسوت» (با هزینه ۹۸۰۹ میلیون ریال)، «کمک هزینه های پزشکی و پرستاری هنرمندان پیشکسوت» (با هزینه ۴۲۱ میلیون ریال) و «هزینه های بیمه تکمیلی هنرمندان پیشکسوت (حق بیمه سالیانه)» (با هزینه ۶۶۹ میلیون ریال) هم می توان به این نکته اشاره نمود که به نظر می آید در این بخش «موسسه هنرمندان پیشکسوت» و «صندوق اعتباری هنر» در حال موازی کاری هستند.
در اساسنامه «صندوق اعتباری هنر» که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است صراحتا به «طرح تکریم و کمک مستمری»، «بیمه تأمین اجتماعی»، «بیمه درمان تکمیلی» و «تسهیلات» بعنوان خدمات ارائه شده به ۵۴ هزار عضو این صندوق اشاره شده است. در این اساسنامه به جزئیات بیشتری هم اشاره شده است که موید هم پوشانی وظایف این دو نهاد حمایتی است.