رئیس سازمان میراث فرهنگی: صنعت گردشگری جدی گرفته نشد

به گزارش آبنما کار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: مجلس و دولت در سال های اخیرصنعت گردشگری را جدی نگرفتند و ما با تنگناها و ضعف های جدی در این حوزه روبرو می باشیم.

به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان در مراسم گرامیداشت چهارم مرداد ماه روز شیخ صفی الدین اردبیلی در مجتمع فدک اردبیل اظهار نمود: استان اردبیل نقش ممتاز در انسجام کشور و شکل گیری مذهب تشیع در ایران داشته و به گواه تاریخ مردمان این دیار مفاخر ارزشمندی را در حوزه های مختلف در راه خدمت به این کشور تقدیم کردند.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال در کنار نیروی انسانی شایسته همه مواهب و زیبائی های طبیعی را به این خطه در سپاس از مردمان پاک سرشت تقدیم این دیار کرده، تصریح کرد: ما در چهار گوشه این استان می توانیم اجزای سازنده توسعه و رونق صنعت گردشگری را به عینه مشاهده نماییم که این اجزا شامل ابنیه های تاریخی، آداب و رسوم و همینطور طبیعت بکر و مواهب خدادادی است.
معاون رئیس جمهور اقتصاد گردشگری را اقتصاد سوم دنیا برشمرد و اظهار داشت: پیش بینی می گردد در چند سال آینده گردشگری به اقتصاد اول دنیا تبدیل گردد به صورتی که آمار گردشگران از 350 میلیون نفر به بیش از یک میلیارد و 300 میلیون نفر خواهد رسید.
مونسان افزود: درآمد کشورهای مختلف از صنعت گردشگری در قالب تولید ناخالص به 2400 میلیارد دلار رسیده که پیش بینی می گردد این رقم در چند سال آینده به 6000 میلیارد دلار برسد.
وی اظهار داشت: از هر 10 شغل دنیا یک شغل مربوط به حوزه گردشگری می باشد و با وجود اینکه صنعت گردشگری در دنیا در رقابت بین کشورهای مختلف در حال پویایی و رونق مضاعف است در کشور ما به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و چندان رونقی را در حوزه گردشگری به رغم داشتن تمام امکانات و مواهب خدادادی شاهد نیستیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: ما به راحتی می توانیم با استفاده از صنعت گردشگری آثار منفی تحریم را کاهش داده و حتی با کم شدن ورود گردشگران خارجی با تاکید بر رونق گردشگری داخلی در تولید ثروت موفق عمل نماییم.
مونسان اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید توجه جدی به حوزه گردشگری انجام شده و به تدریج و آرام آرام شاهد رونق گرفتن ابعاد مختلف صنعت گردشگری هستیم به صورتی که در دولت تدبیر و امید به اندازه طول تاریخ هتلداری در این کشور هتل چهار و پنج ستاره احداث شده است.
وی از در حال احداث بودن 1700 پروژه گردشگری در کشور اطلاع داد و خاطرنشان کرد: تا آخر دولت دوازدهم 1250 پروژه از این تعداد به بهره برداری خواهند رسید.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سرمایه گذاری های خوب در صنعت گردشگری و حرکت روبه جلوی کشورهای همسایه در کسب درآمد در این حوزه اشاره نمود و اظهار داشت: در بخش گردشگری و صنایع دستی ما با 50 میلیون تومان می توانیم فرصت اشتغال تولید نماییم در حالیکه این رقم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی برای تولید اشتغال یک میلیارد تومان است.
مونسان افزود: سرعت اشتغال در حوزه گردشگری 2.5 برابر سایر بخش هاست و در کنار این مزیت صنعت گردشگری به شور و نشاط و شادابی جامعه کمک کرده و مانع از مهاجرت روستائیان در قالب توسعه بوم گردی شده و به توانمندی اقتصادی در روستاها کمک می نماید.
وی به توانمندی استان اردبیل در بخش گردشگری اعم از بناهای تاریخی، جاذبه های دیدنی، طبیعی و آداب و رسوم این خطه اشاره نمود و اظهار داشت: تلاش می نماییم تا اردبیل را به قطب گردشگری طبیعت تبدیل و معرفی نماییم تا هم در نیمه اول سال و هم نیمه دوم شاهد حضور گردشگران در این استان باشیم.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به پیگیری تصویب طرح تعطیلات زمستانی با کمک و همراهی مجلس برای رونق گردشگری فصل زمستان اشاره و تصریح کرد: امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش طرح تعطیلات زمستانی را در سالجاری اجرایی و عملیاتی نماییم.
همزمان با چهارم مرداد ماه روز شیخ صفی الدین اردبیلی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از چهره های فاخر علمی، ادبی و مفاخر فرهنگی و هنری استان اردبیل با اهدای نشان سلاطین صفوی و سردیس شیخ صفی الدین اردبیلی و لوح سپاس قدردانی گردید.

در این مراسم یادگار هشت سال دفاع مقدس سردار مصطفی اکبری، همسر شهید آقایی، پروفسور سیف الله سیف اللهی، پروفسور حبیب الله زنجانی پدر جمعیت شناسی و از تبار اردبیل، پروفسور محمد برزگر جلائی استاد داروسازی، پروفسور محمود عرفانی استاد رشته حقوق پروفسور محمدباقر بهشتی استاد اقتصاد دانشگاه تبریز، ملکه شاهی زاده استاد فلسفه شرق و محمدرضا حسین زاده مدیر عامل بانک ملی و سعید رضازاده از عکاسان منتخب همگی بعنوان چهره های شاخص علمی، هنری، فرهنگی و ادبی استان اردبیل مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم همینطور برای نخستین بار از سایت جامع گردشگری استان اردبیل رونمایی گردید تا علاقمندان از این سایت استفاده کنند.

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل هم به پروسه طولانی احداث راه آهن اردبیل و پیگیری ها برای جذب فاینانس داخلی با همکاری فرزند سبلان حسین زاده مدیر عامل بانک ملی ایران اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به ممنوعیت مشارکت بانک ها در اجرای پروژه های عمرانی ما موفق شدیم با استفاده از بانک ملی زمینه جذب 750 میلیارد تومان اعتبار را برای راه آهن اردبیل فراهم نماییم که تکمیل این پروژه می تواند محور توسعه صنعت گردشگری باشد.

وی به توانمندی بی نظیر اردبیل در حوزه آب های گرم بعنوان ظرفیت اول گردشگری اشاره و تصریح کرد: ما درصدد تحقق شعار زمستان بیدار در حوزه گردشگری استان اردبیل هستیم تا همانند تابستان خنک در زمستان برفی هم گردشگران در این استان حضور پیدا کنند که در این راستا احداث سه پیست و چندین مجتمع آبدرمانی مدرن در دستور کار ماست.

رئیس شورای اداری استان اردبیل از طریق اندازی دانشکده آبدرمانی در اردبیل اطلاع داد و اضافه کرد: تا یک ماه آینده مقدمات این کار با آموزش پزشکان متخصص در این حوزه شروع می گردد که این امر زمینه تقویت و توانمندی این بخش را به وجود می آورد.

بهنامجو از طریق اندازی هتل اسکول بعنوان هتل آموزشی و مهارتی در سرعین اطلاع داد و بیان کرد: مقرر است با 10 میلیارد تومان اعتبار بازارچه بزرگ صنایع دستی هم در این استان راه اندازی شود که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول مساعد در عملیاتی و اجرایی کردن این پروژه را داده اند.