آغاز همکاری با موزه ماکسی رم جزئیات فعالیت بنیاد محسن وزیری مقدم، آثار اصیل گواهینامه می گیرند

آبنما کار: هامون وزیری مقدم از اعطای گواهینامه اصیل بودن اثر به مجموعه داران و علاقمندانی که آثار محسن وزیری مقدم را در اختیار دارند، اطلاع داد.

هامون وزیری مقدم مدیر و موسس بنیاد محسن وزیری مقدم درباره فعالیت های هنری پدرش به خبرنگار مهر اظهار داشت: محسن وزیری مقدم همیشه فعال است، به جزو چند ماه اخیر که کار جدیدی نداشته است. وی از سال ۲۰۰۳ که چشمش ضعیف شد، آثاری با تکنیک سال ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ که نخستین کارهای آبستره اش را در آن سال ها انجام داده با روش های متفاوت اجرا کرده است.
وی با اشاره به تاسیس بنیاد محسن وزیری مقدم در رم بیان کرد: تمامی رویدادهایی که طی یک سال قبل اتفاق افتاده و آثاری که پدرم خلق کرده به همت بنیاد محسن وزیری مقدم انجام شده است که ۲ سال پیش تاسیس و به ثبت رسید. نکته مهم در بنیاد محسن وزیری مقدم آرشیو کردن فعالیت ها است تا بتوانیم کتابی از دوره های مختلف هنری پدرم منتشر و بتوانیم این دوره ها و ارتباط شان را با یکدیگر تعریف نماییم.
فرزند محسن وزیری مقدم درباره نمایشگاهی از آثار پدرش که این روزها در گالری اعتماد در ایران برپاست، توضیح داد: از سال ۲۰۱۵ با امیرحسین اعتماد آشنا شدم و همان سال هم یک نمایشگاه از آثار پدرم در این گالری برگزار گردید. از همان زمان تصمیم گرفتیم با اعتماد کار نماییم و بنابراین نمایشگاهی از کارهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ به نمایش گذاشتیم و خیلی خوشحالیم که این دوره کاری پدرم را نمایش دادیم، چون در آن سال ها محسن وزیری مقدم شناخته شده نبود.

وی درباره تابلوهای نقاشی که در نمایشگاه نقش برجسته های پدرش وجود دارد، هم توضیح داد: این ۱۱ تابلو، اتودهای کاغذی پدرم هستند. این اتودها با انگشتان دست روی شن کار شدند و سپس آنها را روی مقوا رنگ و سپس با متریال آلومینیوم، آنها را خلق کرده است. تعداد کارهای سه بعدی آلومینیومی، ۲۹ اثر است که همگی در سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ کار شدند و برای نمایش این نمایشگاه توسط پدرم در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ بازسازی شده اند، چراکه اصل این آثار تقریباً از بین رفته اند. تنها سه گانه پدرم که سالم مانده است، یکی در موزه هنرهای معاصر تهران، یکی در مجموعه صبا و دیگری در بنیاد محسن وزیری مقدم نگهداری می شوند.
وی درباره کیوریتور نمایشگاه نقش برجسته های محسن وزیری مقدم بیان کرد: مارکو منگوتزو کیوریتور و منتقد هنری ایتالیایی است که او عهده دار کیوریتوری این نمایشگاه بود و متاسفانه نتوانست به ایران بیاید و پیام خویش را به این نمایشگاه ارسال کرده است. البته من کار انتخاب آثار را بر عهده داشتم و ایده نمایشگاه هم از جانب من و بنیاد محسن وزیری مقدم اجرا شد.
وزیری مقدم در ادامه درباره پروژه های بنیاد محسن وزیری مقدم به خبرنگار مهر اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه نقش برجسته های محسن وزیری مقدم در گالری اعتماد یکی از پروژه های بنیاد است. در اکتبر ۲۰۱۷ در رم، پدرم کار شنی در اندازه ۹ در ۷ متر را کلید زد و انجام داد که نخستین پروژه بنیاد بشمار می رود و ویدیوی مراحل انجام آن در گالری اعتماد قابل مشاهده می باشد. همینطور نمایشگاهی از کارهای جدید و قدیمی پدرم در دوسلدورف آلمان در گالری ستاره برگزار کردیم که استقبال خوبی از آن شد. مهمترین پروژه ای که الان در دست اقدام داریم، سازماندهی آرشیو مجموعه آثار پدرم است که در رم انجام می شود، اما دنباله و پیوست عملی در تهران هم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف تاسیس بنیاد، اعطای گواهینامه اصیل بودن اثر به مجموعه داران و علاقمندانی است که آثار محسن وزیری مقدم را در اختیار دارند.
وزیری مقدم در انتها از مشارکت بنیاد محسن وزیری مقدم با موزه ماکسی رم اطلاع داد و اضافه کرد: موزه ماکسی بزرگترین موزه هنرهای معاصر ایتالیا است و بزودی کار بنیاد محسن وزیری مقدم در رم با این بنیاد آغاز می گردد.
علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه که تا ۱۹ تیر برپاست می توانند روزهای هفته به جز دوشنبه ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ به گالری اعتماد به نشانی میدان هفتم تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ رجوع کنند.